Skip to main content

Loading

 
   زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای سرمایه گذاری پربازده در بازار بورس باید درک مناسبی از طبقه بندی بازارهای مالی در بورس داشته باشید و از انواع بازار بورس در ایران مطلع باشید تا بتوانید متناسب با خواسته‌ها و نیازهایتان بهترین بازار برای سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

جهت همراهی شما مخاطبان و افزایش آگاهی، دسته بندی بازار بورس را در دو بخش بورس تهران و فرابورس برایتان آماده کرده ایم. در ادامه ما را همراهی کنید تا بیشتر درباره دسته بندی بازارهای مالی در بورس ایران بدانید.

انواع بازارهای مالی در بورس اوراق بهادار تهران

برای داشتن شناخت کافی درباره انواع بازار بورس در ایران ابتدا طبقه بندی بازارهای مالی در بورس تهران را برایتان ذکر خواهیم کرد. اگر صرفا نیاز دارید توضیحات مربوط به بازار مورد جستجویتان را مطالعه کنید از فهرست کمک گرفته تا مستقیم به توضیحات مربوط به بازار موردنظرتان هدایت شوید.

شرکت بورس اوراق بهادر تهران شامل شش بازار به نام‌های بازار نقدی ، بازار آتی ، بازار تبعی ، بازار بدهی ، بازار ETF و بازار اختیار معامله می‌باشد.

بازار نقدی

بازار نقدی شامل دو بازار است که آنها را به نام بازار اول (اولیه) و بازار دوم (ثانویه) نام‌ گذاری کرده اند. پذیرش سهام عادی در بورس صرفا در یکی از تابلوهای بازار اول یا دوم صورت می‌گیرد. متقاضی در صورت داشتن شرایط باید تقاضای پذیرش خود را در تابلوی اصلی یا فرعی بازار اول یا دوم ارائه کند. در این بازار همه‌ی سهام‌ها و حق تقدم سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس معامله می‌شوند.

بازار آتی

در این بازار همه معاملات آتی سهام صورت می‌گیرد.

بازار تبعی

نمادهای اختیار فروش تبعی برخی از سهام‌های موجود در بازار نیز در بازار تبعی معامله می‌شوند.

بازار بدهی

خرید و فروش انواع اوراق مشارکت شرکت‌ها، اوراق مشارکت شهرداری‌ها، اوراق صکوک اجاره و اوراق صکوک مرابحه در بازار بدهی انجام می‌شود.

بازار ETF

در این بازار معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری (قابل معامله) در بورس انجام می‌شود.

بازار اختیار

خرید و فروش سهام برخی شرکت‌ها در این بازار انجام می‌شود.


اگر اصطلاحات بکار رفته در این پست برایتان نا آشنا است، پست ۲۳ اصطلاح رایج بورس را بخوانید.


انواع بازارهای مالی در فرابورس ایران

طبقه بندی بازارهای مالی شرکت فرابورس ایران نیز شامل بازار اول، بازار دوم، بازار سوم، SME و بازار پایه است.

بازار اول فرابورس

در این بازار سهام شرکت‌هایی معامله می‌شود که آخرین سرمایه ثبت شده آنها حداقل ده میلیارد ریال و یک سال از زمان بهره برداری آن گذشته باشد و زیان نداشته باشند. در این بازار حداقل سرمایه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله باید ۵۸ میلیارد ریال و حداقل سرمایه صندوق‌های زمین و مسکن باید ۱۸۸ میلیارد ریال و با نام باشد.

بازار دوم فرابورس

در این بازار سهام شرکت‌های زیان ده، تازه تاسیس و شرکت‌های سهامی خاص مبادله می‌شود که آخرین  سرمایه ثبت شده آنها حدقل یک میلیارد ریال و مشمول ماده ۳۲۳ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت نباشد.

بازار سوم فرابورس (بازار عرضه)

بازار عرضه محلی ایمن، شفاف و سودمند برای انجام معاملات عمده اوراق بهاداری است که شرایط پذیرش در فرابورس را ندارند. انجام عرضه در این بازار مستلزم گذراندن فرایند پذیرش نبوده و با انجام تشریفات اداری در فرابورس امکان پذیر است.

بازار پایه فرابورس

به منظور ایجاد قابلیت نقل و انتقال سهام شرکت‌های سهامی عام که در بورس یا سایر بازارهای فرابورس پذیرش نشده اند، ایجاد شده است. همه معاملات این بازار در سه تابلوی معاملاتی پایه الف، پایه ب، پایه ج صورت می‌گیرد.


شرکت فرابورس ایران در وب سایتش به پرسش‌های متداول مربوط به پذیرش در بازار پایه پاسخ داده است.


بازار ابزارهای نوین مالی

بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، یک بازار مالی پیشرو است که در آن ابزارهای مالی و نوآورانه مورد معامله قرار می‌گیرند. این بازار به عنوان یک پلتفرم مجازی، فضایی را فراهم می‌کند که خریداران و فروشندگان می‌توانند اقدامات مالی خود را به صورت آنلاین و با سرعت بالا انجام دهند. ابزارهای موجود در این بازار شامل محصولات مالی دیجیتالی، ارزهای رمزنگاری شده، تجارت الکترونیک و سایر ابزارهای مالی نوآورانه می‌شود. بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس نقش مهمی در بالا بردن الگوی معاملات مالی و ایجاد فرصت‌های تجاری نوآورانه در دسترس عموم بازیگران مالی دارد.

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)

در این بازار معاملات سهام شرکت‌ها در دو تابلوی رشد و دانش بنیان قابل انجام است.
خرید سهام این شرکت‌ها تنها برای اشخاص حقوقی و سرمایه‌گذاران نهادی امکان‌پذیر است و سرمایه‌گذاران کوچک مجوز خرید سهام این شرکت‌ها را ندارند.


شرکت فرابورس ایران در وب سایتش به پرسش‌های متداول مربوط به پذیرش در بازار اول، دوم و SME پاسخ داده است.


در این پست با دسته بندی بازارهای بورس در ایران آشنا شدید،
منتظر پست های آینده ما درباره انواع بازار بورس در جهان باشید.